Labels

Sunday 3 January 2016

JAPÓ 2005

Van ser 18 dies, 14 voltant pel país i la resta a Tokio

Allotjament: Vam combinar l’opció de dormir a "Ryokans" i els "Minshuku", ambdós d'estil japonès. Els primers més cars amb mitja pensió, els segons tipus pensió.
http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm amb información  sobre els RYOKANS. Alguns de molt de luxe i
http://www.jpinn.com/ pels MINSHUKU més baratets.
http://www.jyh.or.jp/english/ per albergs. Bona opció també, encara que nosaltres finalment no vam utilitzar.

Nosaltres vam dormir a:

Tokyo a "Kikuya Ryokan" a Asakusa. Ben situat, però això és tot.
- Hakone a "Fuji Hakone" http://www.fujihakone.com/. Per repetir, fantàstic !!!
- Takayama a "minshuku Kuwataniya" http://www.kuwataniya.com/english/
- Shirakawa-go a "Magoemon" Fantàstic.
- Kanazawa a "Murataya ryokan"
- Koyasan al temple de "Shojoshinin"
- L'illa de Miyajima  a  "Momijiso ryokan" Fantàstic.
- Kyoto a "MATSUBAYA Ryokan", però jo recomenaria  "Tour club" http://www.kyotojp.com/  que també està a prop de l'estació.
- Nara a "Ryokan Seikan-so" Fantàstic. http://www.nara-ryokanseikanso.com/en/

Preparació: Un cop triada la ruta (la detallo més avall) vam comprar el JR Pass a una agència de Barcelona, JTB i vam reservar ràpid l'allotjament, (per no tenir els llocs “barats” plens i haver d’agafar algun allotjament que ens disparés massa el pressupost). De guies, com sempre, ens vam emportar la Lonely Planet, molt completa i amb molta informació pràctica.
http://www.japaneselifestyle.com.au/travel/ryokan.html amb més informació del país, costums, etc
http://www.jnto.go.jp/eng/RTG/PTG/ Amb l'informació detallada de tots els llocs que hem estat.

Itinerari: Tokio, Nikko (1 dia des de Tokio), Kamakura (1 dia des de Tokio), Hakone, Takayama, Shirakawa-go, Kanazawa, Koyasan, L'illa de Miyajima, El "castell de Himeji" des d'Hiroshima anant cap a Kyoto, Kyoto, Nara i Osaka.

Transport: Que n’aprenguin els de RENFE !! Trens puntualíssims, facilíssim reservar seient amb el "Japan Rail Pass" i fins i tot canviar-lo. Fàcil d’orientar-se, superat el xoc inicial del primer dia.
A l’hora de planificar la ruta que es farà, val la pena mirar els horaris a Hyperdia http://www.hyperdia.com/cgi-english/ on podeu veure tots els canvis que s'han de fer, els horaris, etc.
A  http://www.japanrailpass.net/ trobareu tota l'informació dels trens i passes.

Un minut davant o darrera significa que no és el teu tren. De vegades és difícil veure el rètol amb el nom de l'estació en el nostre abecedari (sempre n'hi ha un, els altres estan en Japonès) i pel minut saps que és la teva estació.

Hi ha dos tipus de passes "Japan Rail Pass" per 7, 14 o 21 dies. El "green" per trens superiors i el "ordinary" . No es poden comprar al Japó, s'han de comprar fora del país. A Barcelona es pot comprar a  "SPAIN JTB Viajes Spain S.A". C/Guitard 43-Bis, 2º-3ª i a "Viajes H.I.S. Madrid S.A." C/Roger de Lluria 44, Planta 8 (Atic) Porta 1.

Tipus
39,800 yen
57,700 yen
28,850 yen

Una vegada arribes a Japó el valides i comença a contar. Has de reservar els seients a l'estació (es pot fer d'un cop tots en qualsevol estació) i les reserves t'indiquen l'hora i el vagó.

Menjar: els 3 tipus més menjats per nosaltres

Sushi: el primer que ve al cap al pensar en menjar japonès. El sushi amb el punt de wasabi eren fantàstics. La tonyina (el tall otoro, pur jabugo) en format sashimi se’t desfeia a la boca. El d’ànguila amb una salsa dolça era una delícia. Vaja, per disfrutar amb el sushi més fresc que hem provat. Era també un plaer anar veient com els preparaven davant teu, tallant el peix amb precisió de cirurgià.

Ramen: els fideus en la versió ramen són bons, bé de preu, caldos per acabar-se’ls!

Tempura: també ens va agradar el concepte de restaurants de tempura. Agafo un dels menús de tempura, i allà a la vista hi tenim un senyor que va fent tempura i te’ls van portant a la taula a mesura que es van fent. Arrebossat lleuger i cruixent!

TOKIO

Enorme. Moltes ciutats en una, massa gran, agobiant a estones, encantadora a altres.

Al centre, el Palau Imperial en la seva major part no es pot visitar, però impressiona tot el fossat que el rodeja. Si que es pot visitar la part del jardí, que val la pena, per fer-se una magnitud de tot plegat i gaudir  d’una zona  verda enmig de tant edifici.

A Ginza passejem per les grans botigues (estil 5ª avinguda de NY) i entrem a l’edifici Sony, aprofitant un dia de pluja. Ensenyen els últims models de cameres, televisors… Prop de Ginza, és curiosa tota la zona de sota la via dels trens a Yurakucho. Travessant el parc Kitanomaru-koen, al nord del Palau Imperial, ens va agradar molt la zona que rodeja el carrer Kagurazawa-dori. Botigues petites amb ambient de barri.

La zona de Roppongi Hills pot ser una mica maremagnumesca, però té la seva gràcia.

De la zona est, sens dubte ens quedem amb Asakusa, que té un encant especial. Tant el barri en si, com el temple de Senso-ji, espectacular. Molta zona de botigues cobertes, ideal tant per dies de pluja, com per comprar regals varis abans de marxar. Nosaltres dormíem al mateix barri prop del temple.

A tir de caminada d’Asakusa, anant per la vora del riu Sumida, pots arribar al Ryogoku Kokugikan, l’estadi per excel·lència del sumo. Quan hi vam anar no hi havia combats. Voliem, però no va ser possible, crec que val la pena.

Al mercat de Tsukiji no vam anar a la subasta de la tonyina  per no matinar, però val la pena anar-hi d’horeta per veure el moviment que hi ha i l'inmensitat que d'aquest mercat de peix. La visita als sushi-bars del mercat és una visita obligada.

Des de Tokyo ens vam escapar un dia a Kamakura.

Dia de molts temples, important seleccionar. Iniciant a la parada de Kita-Kamakura, recorrem el temple de Engaku-Ji i el Kencho-Ji, conjunt d’edificis, que dona per una bona caminada. Visitem un dels que no tenen tant de nom, el Jochi-ji, més petitó però agradable perquè està enmig del bosc. D’aquí sortim a fer una caminada molt agradable que ens porta fins el del Gran Buda. Una bona ruta pel mig del bosc, amb pujades i baixades, però no especialment exigent. Cosa d’una horeta. El Gran Buda impressiona. Serè, amb un mig somriure, enorme. Recordem la pel·lícula "La volta al món en 80 dies" on en Cantinflas mort de gana es menga una fruita d'ofrena al buda.

Del temple tornem cap a l’estació de tren caminant pel carrer Komachi-dori, passeig agradable de botigues petites i restaurants a banda i banda.

I un altre dia cap a NIKKO amb tren a pasar el dia.

Nikko és la ciutat d'entrada al parc Nacional de NIKKO, més famós pel "Toshogu Shrine", on està el mausoleu de Tokugawa Leyasu. És un dels temples més bonics i ja era el centre de "Sintoísme" i també del "budisme" abans de la seva construcció al 1600.

HAKONE amb tren

Hakone és part del parc nacional de  "Fuji-Hakone-Izu" a menys de 100km de Tokio. Famós per la seva bellesa natural i pel Mt. Fuji .
Prenem el tren fins a Odawara i canviem per anar a Hakone-Yumoto Station i allà un bus que ens deixa  a prop del nostre allotjament.

A l'endemà  anem, amb el passe que havíem comprat (Hakone Free 2-day Pass 3.900 Yen) per visitar tot el parc (vaixells, trens, telesfèrics, autobusos, etc), prenem el vaixell pirata que és el primer pas i després la resta. Des de el vaixell veiem el Santuari Hakone-Jinja amb el seu gran torii vermell dintre el llac. Es un santuari sintoista. Va ser un dia magnífic !!!

D'Hakone amb tren a Takayama.

TAKAYAMA

El tren que porta de Nagoya a Takayama  ja ensenya un recorregut molt maco, per la vora d’un riu. Una mica de muntanya, molt verd, poblets i tranquilitat. El poble té tota una part de cases conservades com abans, de fusta i baixetes. Té un caire molt japonès. N’hi ha moltes que són destil·leries de sake, amb les seves botigues per comprar-ne. Entrem, pagant, a la casa Yoshijima-ke que és una casa d’estil tradicional, però espectacular. Ha sortit com a exemple a moltes revistes d’arquitectura i de decoració. A part l’han decorat amb molt gust amb pintures modernes. També fem una bona caminada pel poble seguint una ruta que venia al mapa, travessant temples i cementiris per acabar al parc del Shiroyama-koen, que és la part del recorregut que ens va agradar més.
Pel matí, a primera hora, hi ha un parell de mercats que es situen a la vora del riu…

La clàssica sortida des de Takayama (i un dels motius nostres per visitar-lo) és el poblet de Shirakawa-go, encantador poblet de cases amb teulades de palla i d’angle molt tancat als Alps japonesos. Declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. S'ha d'anar amb un bus des de Takayama.

Shirakawa-go

El poble és molt maco, sembla un museu viu al aire lliure, verd, entre muntanyes. També ens va semblar curiós el fet que no tenien xemeneies. Els focs que s’encenien al pis de sota per calentar la casa, portaven el fum cap a dalt  enfortint les teulades gràcies al fum.

Vam passar la nit a un "Gassho Zukuri" que és l'estil de cases de camp a Shirakawa-go, com la nostra masia catalana.
El nostre, "Magoemon" va ser magnífic, "lo millor de lo millor" i vam menjar de meravella a la gran sala central amb foc tots els hostes junts.

El recordarem sempre. Val molt la pena passa-hi una nit i desconnectar del món.

D'allà cap a Kanazawa on hi ha un jardí preciós, Kenroku-en, que és l'atracció principal. Diuen que és un dels millors jardins del periode "Edo" i un dels tres millors de Japó.

I amb tren a KYOTO

Kyoto és una ciutat molt més amable, menys agressiva que Tokyo. Recomano moderació, selecció i combinar-ho amb visites no purament de temples.

I ja menys monumental i més moderna, ens va encantar el mercat de Nishiki, a cobert (a tenir en compte per possibles pluges) molt viu i ple de tot tipus de productes gastronòmics japonesos. També la zona de l’estació de Tokyo de nit. Des de dalt de tot de l’estació té unes vistes de la ciutat il·luminada impressionants i molta gent va a sopar (hi tenen una planta dedicada només a restaurants de ramen). Al vespre, és imprescindible una visita al barri de Gion, on si tens sort pots veure furtivament alguna geisha. Una zona encantadora, que et porta a un Japó anterior.
Però evidentment també hi ha temples. I molt macos, es clar. La zona per excel·lència dels temples és el barri d’Higashiyama, que dona per passar-hi tot el dia. Per començar el Ginkaku-ji o "temple de plata", un encant. No és de plata com indica el nom, però tant les curioses disposicions de sorra com tot l’entorn on està situat són molt macos. El “camí de la filosofia”, encantadora ruta pel costat d’un canal, amb arbres a banda i banda i, sorprenentment, poca gent. La profusió de botigues de souvenirs augmenta fins a arribar a l’últim temple del dia, el majestuós Kiyomizu-dera, un dels que ha d’entrar a la selecció de temples a visitar. El temple és enorme, i de fusta, té un bon passeig entre els arbres, una curiosa zona amb “la pedra de l’amor” i un altre punt d’atracció turística que és una font amb tres dolls de la que la gent beu i demana desitjos.

temple de Kiyomizu-dera
Una altra zona templística és on està el Kinkaku-ji. El temple d’or, que aquest si que és d’or. Visita obligada, amb els reflexes del temple sobre el llac.

No gaire lluny hi ha el Ryoan-ji, que a més d’un entorn verd i privilegiat, destaca pel seu jardí zen. Considerat un dels punts àlgids de l’art japonés. Pedres sobre sorra blanca. El zen et diu que vegis només el què hi ha. I són pedres sobre sorra blanca.
Vam anar a la pesca del "cormoran", va ser distret i molt maco en alguns aspectes, el dels pobres cormorans, gens agradable.

De Kyoto, vam escapar-nos a Nara amb tren.

Ciutat de temples, naturalesa i cèrvols campant per tot arreu. 1 horeta de tren des de Kyoto, caminem una mica i aviat ja apareix el temple del gran Buda. Travessant primer l’espectacular Nandai-mon, una porta de fusta amb dos imponents escultures a banda i banda. I pleníssima d’escolars i cèrvols demostrant-se el seu amor mutu. El Buda està dins d’un temple gegant de fusta i ell mateix com a escultura no es queda curt. El buda domina la sala, tot i que hi ha altres estàtues de tamany més que respectable. Un cop et vas allunyant del Buda pots caminar bastant més tranquil·lament. Arribem al Kasuga Taisha, varis temples sintoistes pel bosc, amb proliferació espectacular de llanternes (ha de ser fantàstic quan s’ilumina per la nit). Retornant cap a la ciutat de Nara (aquesta part és més natura) passem per l’imponent pagoda de 5 pisos, la segona més alta del Japó. Després ens perdem pel barri de Naramachi, un barri tradicional de carrers estrets i cases baixes.

KOYASAN

És una de les tres muntanyes sagrades per excel·lència del Japó. Per arribar-hi, cal  agafar un tren  i després un cremallera que et puja fins a dalt i un bus que t’acosta al poble. El recorregut amb el tren és molt maco, veient com va pujant la muntanya, movent-se cada cop per entorns més verds. El poble és petitó, tot i que hi ha autobusos per moure’t pels punts d'interès. Arribem a Koyasan i  deixem les bosses al monestir "shukubo" "Shojoshinin" 清浄心院 on dormirem i  fem una bona caminada pel poble. Hi ha molts temples, com és fàcil d'imaginar, una porta imponent de fusta (la Daimon), etc. Es combina el verd amb construccions espectaculars com la pagoda Konpon Daito

El cementiri "Okunion" (奥之院),a prop del nostre allotjament, és una visita obligada: enorme, amb trossos molt nous i d’altres de més vells, on la molsa es menja les estatues. Enmarcat per arbres altíssims i una llum especial (s’accentua cap al capvespre) que ens dona la sensació que ens sortirà alguna de les criatures del Miyazaki de darrere una tomba.

Dormir a un temple "shukubo" (temples on pots dormir) és l’altre experiència. L’habitació és molt gran, el menjar és vegetarià pur "shojin ryori" segons preceptes budistes i l’ambient és de relax, pau i tranquil·litat. A les 6h del matí, la tradicional cerimònia budista per recitar el "sutra" (discursos donat per Buda als seus disciples) on tots podem prendre part.
Primer els monjos fant les lectures acompanyats de tocs d'una campana de gran ressonància, després tots nosaltres. Molt i molt interessant !!!

temple de "Shojoshinin" 清浄心院

Vam tindre un incident amb final feliç

Som 3 matrimonis amics i un de nosaltres, amb els nervis abans de marxar deixa una motxilla oblidada no sabem on, portava l'insulina i per tan era molt important trobar-la. Quan s'ha n'adona no sap on l'ha deixat, però demanem ajuda a un policia i ens sorprèn la facilitat i rapides en trucar pel mòbil i fer un seguit del que havíem fet. Localitzen la motxilla en una parada del bus, algú la porta al monestir més proper i d'allà ens la porten a l'estació en qüestió de minuts.

Quina lliçó d'honradesa !!! Ja podríem aprendre dels japonesos.

Abans d'entrar a un temple,  sempre s'han de deixar les sabates fora i entrar descalços.

MIYAJIMA amb tren i vaixell des de Hiroshima (10 minuts)

Ens va agradar moltíssim l’illa. I que estigui ple de cérvols té el seu encant, encara que poc salvatges … Hi vam dormir. És extraordinari  veure la porta il·luminada i sobretot passejar pel poble sense turistes, que millora molt!

És important fer coincidir la visita amb la marea alta (caldrà informar-se doncs abans). La tori, la porta famosa enmig del mar, té encant tant amb marea alta, com amb mitja marea, però el temple que té davant si que canvia molt. En marea alta, és preciós, tot rodejat d’aigua. A mitja marea és fang. A més del temple i la tori i passejar pel poble (petitó, ple de botigues pels turistes), ens va agradar molt fer la caminada fins el cim del Mont Misen (535 metres que es pugen per un camí de 2’5 km, és a dir bastanta pujada). La primera part la pots fer en un telefèric. El nostre allotjament estava al peu d'aquest telefèric i vam menjar de meravella.

A dalt, vistes molt maques de l’illa en 360 graus i alguns temples. En un hi feien una cerimònia recitant la pregària puntuada amb tocs de tambor.

Baixant del Mont Misen, vam aturar-nos una bona estona al temple Daishoin, amb estàtues ben curioses, una gruta ben fosca i plena d’estatuetes…

HIROSHIMA

No vam fer nit, vam anar a passar el dia des de Miyajima amb ferry, tarda 10 minuts, per passejar pel parc de la pau i entrar al Museu de la Pau, que recorda els fets i les conseqüències (sovint amb imatges i explicacions molt dures) de l’atac nord-Americà a la ciutat amb una bomba nuclear.

D'Hiroshima vam agafar el tren cap a Osaka i vam parar pel camí per visitar el castell de "Himeji", un dels més antics del Japó medieval que encara sobreviu en bones condicions; ha estat designat com Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO en 1993 i és un Tresor Nacional de Japó.

Per acabar voldria dir que els banys del Japó són una meravella, pots escoltar música, rentar-te i assecar-te i tot allò que calgui, només premen botons.

L'experiència de dormir en un  "Ryokan" o "Minshuku"  també és molt especial i crec que no us l'hauríeu de perdre. Et dóna l'oportunitat de submergir-te en el seu estil de vida. D'entrada  has de respectar unes normes que consideren símbol d'elegancia i distinció:

·    T'has de treure les sabates i deixar-les a l'entrada.

·    Pel Ryokan camines amb una mena de sabatilles i la "yukata" , una mena de kimono de cotó estampat en blau i blanc.

·        Al entrar a la habitació, deixes les sabatilles  fora i camines descals pel "tatami".

·     La majoria tenen banys comuns d'estil japonès, on t'has d'ensabonar assegut en un tamboret petit abans d'entrar al bany. El bany és per relaxar-te.

·        Es dorm sobre un "futon" que et despleguen ells mateixos al vespre.

·       Els Ryokans són amb esmorzar i sopar. El sopar consisteix en un festival de productes locals com nosaltres tenim en el nostre turisme rural.

Els preu del "Ryokan" (hotel) oscil·la entre 7.000 i 20.000 yens per persona amb el menjar inclòs. Els "Minshuku" són la versió barata (tipus pensió) sense menjar.

Ens hem quedat amb moltíssimes més ganes de Japó.

A més a més, un viatge al Japó no té perquè ser molt car. El nostre, pel nostre compte,  ens va costar menys de la mitat d'un organitzat i ens va resultar fàcil el desplaçament. Això sí, has de portar-lo ben preparat.