Labels

Sunday 3 January 2016

MYANMAR I CAMBODJA 2007

MYANMAR

La República de la Unió de Myanmar (tradicionalment anomenada Birmània) és un país del sud-est d'Asia, que limita al nord-est amb la Xina, a l'est amb Laos i Tailàndia, al nord-oest amb Bangla Desh i l'India i a l'oest amb el mar d'Andaman i el golf de Bengala. Des del novembre del 2005 la capital és Nay Pyi Taw en substitució de Yangon (abans anomenada Rangun).

Birmània porta des de 1962 governada per la Junta Militar, una dictadura dirigida per l'exèrcit que ha reprimit amb duresa qualsevol intent d'instaurar la democràcia en els últims 50 anys.
Més de 550.000 persones viuen desplaçades dins de Birmània. Prop de 160.000 s'assenten en qualitat de refugiats en algun dels 9 camps al llarg de la frontera amb Tailàndia, i altres 2 milions són immigrants il·legals a Tailandia.

LA LENTA MODERNITZACIÓ DE MYANMAR

És molt el retard tecnològic, social, personal que arrossega aquesta gran nació. El recent alliberament domiciliari i el posterior permís per viatjar a l'exterior de la lider de l'oposició Aung Sang Suu Kyi pot ser que també ajudi a la millora de la projecció exterior de Birmània, però no cal oblidar que aquest país segueix sent governat per una sèrie de generals que han sumit al país en una pobresa extrema més enllà de la terrible repressió utilitzada contra qualsevol signe d'oposició.

Nosaltres van contractar amb "Magado Travel" per tot el relacionat amb visat, allotjament,  excursions i visites per tot el país. Concretament amb la Sra. Aye Mya Oo, que ens va ser de moltíssima ajuda i vam fer un magnífic viatje pel nostre compte. El contacte el vam fer des de Barcelona. Ella ens va rebre a l'aeroport de Yangon, ens va portar a l'hotel i allà vam concretar més i vam pagar. En tot moment vam estar en contacte amb ella per fer algun canvi i fins i tot em va ajudar en un moment que em vaig trobar molt malament. De fet, vaig passar gran part del viatge amb descomposició,  marejos i fins i tot febre, però així i tot vaig gaudir molt del viatge.

Sempre tindrem un record magnífic de la "AYE". THANKS Aye !  We will recomend you

És el moment per a visitar aquest magnífic i desconegut país del sud est d'Asia.
Vols: Barcelona - Bangkok - Barcelona amb KLM, Bangkok - Yangon i Phnom Penh - Bangkok amb "Air Asia" i finalment els vols interiors alguns amb "Mandalay Airways" i altres amb "Air Bagan" per Myanmar i amb "Siem Reap Air" per Camboya.
Itinerari: Yangon, Inle Lake, Mandalay, Mingun, Sagaing, Amarapurna, Bagan, Mt. Popa, Yangon.

Allotjament: Tots reservats a través de la Sra. Aye de Magado travel
 Yangon: Central Hotel
Inle Lake: Hu Pin Hotel (Nyaung Shwe)
Mandalay: Mandalay City Hotel http://www.mandalaycityhotel.com/
Bagan:Thante Nyaung U Hotel (per agoda.com)

Què veure:

·        Passejar pels carrers de Yangon
·        Veure la posta de sol des d'adalt de "Mandalay Hill"
·        Visitar la pagoda més gran del món a Mingun.
·        Passejar entre les moltes pagodes i monestirs de Sagaing
·        Admirar els moltíssims temples i estupes de Bagan.
·        Visitar "Inle Lake" i voltants.

YANGON

Shwedagon Pagoda

Yangon és una gran ciutat i el centre és com un laberint de carrerons. Visitem: " Kyauktagyi Pagoda" amb el buda reclinat, Kandawgyi Park d'on es veuen unes vistes molt maques de la ciutat, Shwedagon Pagoda ( la pagoda d'or  i més venerada), etc

INLE LAKE

Viatgem amb avió.

L'Inle és un llac de l'estat Shan de Birmània. Té a la vora unes 200 ciutats i llogarets, la majoria poblats pels Intha (que vol dir fills del Llac). La ciutat principal de la rodalia és Yawnghwe que té un canal de 4 m. de fondo fins el llac (Canal de Nankand). El llac és aprofitat i cultivat i les seves aigües formen canals entre les terres de conreu. Són famosos els jardins del llac i les cases flotants. També hi ha un mercat flotant. A la vora del llac hi ha la important pagoda de Phaung Daw U, una de les tres principals de Myanmar, del segle XVIII amb imatges del segle XII de Buda i diversos tallers d'artesania que es troben escampats pel llac.

Els llocs de més interès són:

·        Els mercats
·        La Pagoda Phaungdawoo al mig del llac
·        La Pagoda Shew Indein
·        El Monestir Nga Phe Chaung (conegut com el dels gats)
·        El Poble Ywama
·        Pindaya

PINDAYA
Pindaya és un poble tranquil  situat a la vorera del llac "Botoloke". S'accedeix per una carretera envoltada d'uns paisatges espectaculars i de les imatges de dones treballant al camp amb els seus vestits de molts colors i dels homes aran amb bous d'aigua els arroçals.

L'atracció principal de la localitat són les coves, en especial la de les imatges de Buda.

Aquesta cova és un lloc de peregrinació budista i està situada a la cresta d'una d'elles. Hi ha moltíssims imatges de tot tipus de tamany i materials com fusta de teka, marbre, laca, ciment, etc. Costa passar entre elles perquè no hi ha espai.

Ens porten de l'aeroport a la cova amb taxi i després a l'hotel  Hu Pin a Nyaung Shwe.

MANDALAY

Viatgem amb avió.

Mandalay, la ciutat de la bellesa és coneguda  per ser el centre de meditació on viuen més monjos del país. També pels seus artesans i és per aquesta raó que es poden visitar molts tallers tradicionals de fusta, de tapissos kalaga i de pa d'or.

És molt maco anar a veure la posta de sol a dalt de Mandalay Hill, ja que hi ha unes vistes de la ciutat i el riu "Irrawaddy" impressionants.

A més del pujol que presideix la ciutat des de gairebé cada racó del seu traçat urbà en quadrícula, val la pena visitar tant la "Mahamuni Paya", una pagoda situada a un parell de km del centre que conté una figura central d'un Buda portat des de l'estat de Rakhaing al 1784 i  que la veneració del qual per part dels birmans l'ha portat a ser recobert per una capa d'uns 15 cm de pa d'or, la Kuthodaw Pagoda" (la blanca), "Shwenandaw Monastery" fet de teka i que es trova al barri dels monjos.

Shwenandaw Monastery

També per descomptat, no podem perdre'ns el Palau real i la seva fortalesa envoltades per un ampli fossat, encara que el seu contingut no té ja molt d'autèntic.

Escapada a "AMARAPURNA" , antiga capital de Inwa.

Lo primer, veiem com els monjos del monastir de "Mahagandayon", un dels més grans en quan el nombre de monjos (uns 1000), van demanant l'àpat del dia.

Després creuem el pont "U bein" per sobre del riu Irrawaddy.

MINGUN

A Mingun viatgem en barca des de Mandalay (1 hora) pel riu Ayeryarwady. La principal atracció és la famosa "Mingun Pahtodawqyi" que la van deixar inacabada perquè un astròlec va preveure que el rei moriria si l'acabaven i al 1899, un terratrèmol li va fer algunes esquerdes.

També s'ha de visitar  la pagoda blanca " Hsinbyume Pagoda"

SAGAING

A Sagaing anem amb cotxe per veure "Swan Oo Pon Nya Shin Pagoda" I  "U Min Thone Sae Pagoda".

Rivalitzant amb la veïna Mandalay, a 18 km trobem Sagaing i el seu famós pujol, un lloc elevat amb enormes vistes del riu Ayeryarwady que conté al voltant de 500 estupes i nombrosos monestirs, és el lloc on els budistes birmans van a meditar.

El pujol resulta la gran atracció. Una escala de pedra flanquejada per arbres condueix al cim, passant per diversos monestirs. El Monestir de Tilawkaguru, prop de la base sud-oest, és un temple situat dins d'una cova repleta de murals que data del 1672. Les vistes són espectaculars des del més alt; els més aventurers poden arribar a l'aigua per diverses senderes. El pujol està a 1 km al nord del mercat. L'entrada costa uns 3 USD

Els visitants hauran de pagar a gairebé tots els monestirs la anomenada “taxa de càmeres”, sol ser al voltant de 300 Kyats..
Una de les pagodes més impressionants que no s'han de perdre és la coneguda com O Min Thone Sae Pagoda.

Pensàvem passar la nit, però vam veure que hi havia perill d'inundacions proveint pel desbordament del riu Ayeryarwady (a trossos, l'aigua ens arribava a mitja roda del cotxe) i vam tornar a Mandalay. A l'endemà vam saber que havien hagut de desallotjar a gran part de la població.

BAGAN

Viatgem amb avió.

Bagan és la terra de les pagodes. H'i ha de totes les mides i formes. Bagan va sé fundat al 849 abans de Crist i va ser la capital de Myanmar al 1044. Té més de 5.000 estupes que fan de la ciutat una de les meravelles del món.

Comencem visitant l'estopa dorada de "Shwezigon Pagoda" que ens introdueix a l'història de Bagan, continuem amb la visita del temple de  "Ananda", un dels més macos de tots. Té dues imatges de budes que les seves expression sembla que caviin segons d'on es miren, " Thabinnyu" el més alt, etc.

Impressionant la posta de sol des de a dalt d'un temple, nosaltres vam pujar per fora mig escalant la  "Shwesandaw Pagoda ".

"Shwesandaw Pagoda"

MT. POPA

De camí amb cotxe a Mt. Popa parem a una granja on ens vam ensenyar com moldre cocos en un molí tirat per un bou. També feien caramels i licor de coco.

Mt. Popa és un volcà extingit. L'atracció principal de Mt. POPA avui en dia resideix en la seva atracció religiosa i mística. És on hi ha més concentració de "nats" que són esperits animístes locals adorats arreu de  Myanmar, i sobre tot a Mt. Popa, la muntanya del esperits, principal centre de culte als "nats". Gent d'arreu del país viatja a aquesta muntanya cada any.

Els "nats"

Per arribar a dalt, s'ha de pujar descalç 770 esglaons i anar sortejant centenars de monos i els seus excrements.

CAMBODJA

Cambodja és un regne del sud-est asiàtic, situat a la península d'Indo-xina. Limita amb Tailàndia al nord-oest, amb Laos al nord-est, amb el Vietnam a l'est i al sud, i amb el golf de Siam al sud-oest. La capital és Phnom Penh. La religió principal és el budisme.

Després d’anys de guerres i patiment, Cambodja ha tornat a néixer. El que per a molts és un país pobre i afectat pels genocidis dels Khmer Rouge, és avui un país que reneix d’entre les cendres ple d’esperança i il·lusió. La seva gent, amb el seu ritme pausat, camina avui amb un somriure als llavis i als ulls. I es que Cambodja té molt per oferir. Des d’un llegat històric i cultural únic al món, tal i com és evident a la ciutat d’Angkor amb tots els seus temples, a un paisatge encara verge amb boscos poc explorats, platges solitàries de sorra blanca i pobles aliens a les mirades encuriosides dels visitants. Un petit paradís que no us deixarà indiferents.

Un viatge entre temples que emergeixen en mig de la vegetació, entre camps d'arròs llaurats per enormes búfals d'aigua, entre monjos vestits de color safrà fent les seves oracions al voltant de les pagodes, entre nens que, corren, busquen el somriure d'aquell qui arriba i entre dones que venen plàtans i coco fregit a les ciutats.

Vols: Phom Penh - Siem Reap - Phom Penh vam volar amb "Siem Reap Air"

Itinerari: Només vam visitar Phom Penh i amb més aprofundiment Siem Reap.

Visats: Per a viatjar a Cambodja és necessari disposar d'un visat d'entrada al país. Nosaltres el vam treure per internet.

Allojament: Phom Penh: "Scandiinavia Hotel"  scandinaviahotel@yahoo.com

Ara anomenat "Le safran la suite"  http://www.lesafranlasuite.com/

Siem Reap: "Day Inn Angkor Resort"

Transport

Nosaltres vam contactar des de Barcelona amb Koung Sotheara http://www.angkorwatdriver-thera.com/ i el vam llogar amb la seva "tuk tuk" (també té cotxe) els 4 dies que vam pasar a Siem Reap. Té uns preus més que raonables (de 13€  a 19€ dia), parla bastant bé l'anglès i és una persona excel·lent. Ens va vindre a buscar a l'aeroport i estava tot el dia pendent de nosaltres.
Les Tuk Tuk són una molt bona opció i ell un conductor extraordinari amb amplis coneixements de la cultura Khmer i d'Ankor Wat.

PHOM PENH

Algunes de les coses que és possible veure i visitar a la capital cambodjana són les següents:

Wat Phnom. Pujant per Norodom Blvd. s'arriba a aquesta petita muntanyeta sobre la qual hi ha un temple. L'entrada costa 1 US$ p.p. i el temple en sí no val gran cosa, però sí és bonica la vista i l'entorn del temple. És un dels símbols de Phnom Penh.

Sisowath Quay. És el passeig que voreja el riu Tonle Sap i és més bonic com més ens acostem al Palau Reial. S'hi poden veure varis edificis d'estil colonial francès. Sempre hi ha un gran ambient degut a que s'hi concentra bona part dels bars, cafès-internet i restaurants per a estrangers que hi ha a Phnom Penh.

Foreign Correspondents' Club (FCC). Al mateix Sisowath Quay es troba aquesta construcció colonial que va hostatjar als corresponsals de guerra estrangers durant el conflicte cambodjà. Actualment és un bar-restaurant-llibreria, decorat amb molt de gust, des del qual hi ha una molt bona vista del riu Tonle Sap. El bar i restaurant tenen preus "occidentals", però val la pena gaudir d'una bona estona en una de les seves terrasses amb vista panoràmica i escoltant bona música.

Wat Ounalom. Temple budista i complex on viuen nombrosos monjos. La majoria de temples a Cambodja tenen aspecte de molt nous ja que han hagut de ser restaurats o reconstruits en els darrers 15 anys, degut a que van ser destruits o malmesos durant el període dels Jemers Rojos. Donat que la religió predominant al país és el budisme theravada la gran majoria de temples corresponen a aquesta religió.

Palau Reial i Silver Pagoda. Es tracta d'un complex d'edificis i jardins molt ben mantinguts, impressionants. Tot el conjunt recorda el Grand Palace de Bangkok en el que està inspirat. El Palau Reial té una part visitable i altra que no ho és (on viu la família reial cambodjana). Dintre la Silver Pagoda es pot apreciar una riquesa sumptuosa: per exemple un buda de maragda, nombrosos budes d'or amb incrustacions de diamants i un terra format per 5000 planxes d'argent d'un quilo cadascuna. El preu de l'entrada al complex és de 2 US$ més 3 US$ per la càmara de fotos.

Presó Tuol Sleng (S-21). Es tracta d'un antic institut de secundària "reciclat" al 1975 a centre de detenció i tortures durant l'època dels Jemers Rojos. La visita és molt depriment, però pensem que s'ha de fer ja que malauradament forma part de la història d'aquest país i de la Humanitat sencera.

Mercats. El mercat central de Psar Thmei és curiós per l'edifici que l'hostatja, amb forma de zigurat.

SIEM REAP

Què cal veure: No cal dir que la principal raó per venir a Siem Reap és la visita als temples d'Angkor (declarats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO al 1992), tot i que la mateixa ciutat de Siem Reap també ofereix coses interessants. Per tant no és mala idea passar-hi quatre dies, tres pels temples i un per Siem Reap.

Siem Reap. La pròpia ciutat de Siem Reap mereix dedicar-li part del nostre temps ja que té algunes coses per oferir. Per exemple passejar per la zona dels Jardins Reials i els Jardins de Lotus, entre el Grand Hotel d'Angkor i el Palauet Reial. Després el passeig pot continuar per la vora del riu Siem Reap en direcció al mercat vell i arribant a la granja de cocodrils.

Temples d'Angkor. Donada la seva excepcional bellesa i l'extensió del complex de temples (uns 200 km2) recomanem comprar un passi de tres dies per a la visita. Aquest passi només es pot comprar en una mena de peatge que hi ha a la carretera de Siem Reap a Angkor i requereix una fotografia de carnet per a personalitzar-lo i evitar-ne la revenda. Per tant no s'ha de comprar enlloc més per a evitar sorpreses desagradables. El seu preu és de 20 US$ per un dia, 40 US$ per tres dies i 60 US$ pel d'una setmana (els dies de visita han de ser consecutius a partir del dia de compra).
Hi ha uns 7 km des de Siem Reap fins l'inici del complex d'Angkor.. L'única alternativa és agafar una "Tuk Tuk" o una moto.

South Gate

Aquí exposem el nostre periple per Angkor:

- Angkor Wat. Imprescindible. Recomanem la seva visita a primera hora del matí, hora en que és possible estar sol ja que la major part dels visitants s'hi concentren a la tarda per a veure la posta de sol. Val la pena pujar al pis superior i quedar-s'hi una estona, aprofitant la quietud, sentint els ocells i els sorolls que arriben de la selva. S'hi pot tornar a darrera hora de la tarda (abans de les 6) per a veure la posta de sol.

- Ta Prohm. Fascinant. Veure la mútua interrelació entre els arbres i les pedres dels temples és una experiència d'un altre món.

- Pre Rup, Ta Som, i Preah Neak Pean.

- Phnom Backeng. És ja un "clàssic" a Angkor pujar a aquest temple muntanya a veure la posta de sol. El problema és la quantitat de visitants que s'hi concentren a partir de les 5 de la tarda. Per tant val la pena pujar-hi abans per a poder-ne gaudir de la vista excepcional i alhora estar tranquil, i si ens quedem fins el final baixar ràpid abans de que es faci fosc perquè el camí no és fàcil. Ah! no perdre's el xou dels elefants-taxi...

- Banteay Srei. Està dintre del complex d'Angkor però a uns 26 km. de Siem Reap. És tracta d'un temple petit en comparació a la resta, però la bellesa i el bon estat dels seus relleus el fan d'obligada visita.

- Bayon. També imprescindible. Des de lluny sembla un desgavell, però vist de prop és senzillament impressionant, amb les 54 torres i sobre 200 cares somrients representant a Avalokiteshvara. Miri des d'on es miri sempre són visibles al menys 12 cares. Tampoc cal perdre's els 1.200 m de baix-relleus que hi ha a la paret exterior del primer nivell, amb escenes del dia a dia del segle XII cambodjà.

- Baphuon, Phimeanakas, Royal Enclosuree, Preah Paliley, terrassa dels Elefants, terrassa del Rei Leprós, les dotze torres de Prasat Suor Pral, Preah Pithu, Kleang Nord i Kleang Sud. Tots ells formen part del recinte d'Angkor Thom, juntament amb el Bayon, i estan en divers estat de conservació. Algun, com el Baphuon, està tancat actualment per restauració i d'altres estan senzillament en ruïnes. En qualsevol cas val la pena passejar-s'hi amb calma per la bellesa de l'entorn.

Terrace of the Elephants

- Thommanon i Chau Say Tevoda. Estan un enfront de l'altre. El primer està en força bon estat mentre que el segon està ara sota restauració xinesa. Si es ve d'Angkor Thom aturar-se a la Porta de la Victòria, una de les cinc magnífiques entrades que donen accés al recinte d'Angkor Thom.

- Preah Khan. També espectacular, ja que aquest i el de Ta Prohm són els dos únics temples no restaurats i on la força de la jungla és més palpable. És un temple bastant gran i val la pena veure'l amb calma. Per una altra banda és menys visitat que el de Ta Prohm i per tant més tranquil.