Labels

Monday 4 January 2016

XILE I PERÚ 2010

XILE

Xile, oficialment la República de Xile és un estat de l'Amèrica del Sud que ocupa una franja llarga i estreta entre la costa de l'Oceà Pacific i els Andes. Limita amb el Perú al nord, Bolivia al nord-est, l'Argentina a l'est, l'oceà Pacífic a l'oest i el passatge de Drake al sud. El territori xilè inclou a més les illes pacífiques Juan Fernandez, Sala i Gomez, les illes Desventuradas i l'illa de Pascua. Té una gran varietat de climes i ecosistemes, que inclouen des de el desert d'Atacama al nord, a les glaceres del sud.

Xile és un dels països més estables i pròspers de Sud-Amèrica  i ha produït molts poetes en llengua castellana, entre ells Pablo Neruda, guanyador del Premi Nobel.

Ens ha sorprès molt positivament i ens ha deixat moltes ganes de tornar-hi. Té de tot glaceres, parcs naturals, deserts, llacs, pobles a la fi del món i fins i tot amb una capital molt agradable. La gent és mol amable i tenen el millor vi de sud-Amèrica.

Vam volar Barcelona - Santiago de Xile / Lima - Barcelona amb LAN Airlines, també pels vols interiors els vam fer amb LAN..

Itinerari i hotels:

Lima: “Hotel España”  http://www.hotelespanaperu.com
Cusco: “Qorichaska”  http://www.qorichaska.com/fotos.php

SANTIAGO DE XILE

Santiago és la capital del país, està ubicat a 100km del Pacífic pel oest i a  l'est amb els Andes.

És fàcil de recórrer, ja que els seus principals atractius estan concentrats al centre entre el Cerro de Santa Lucia, La Alameda i el riu Mapocho. L'ambient recorda a Europa: arcades, palaus i el costat edificis moderns de vidre i la catedral neo-classica.

Nosaltres ens vam concentrar en passejar pel centre històric començant per la plaça d'Armes que és on Pedro de Valdivia va donar origen a la ciutat i és on vivíem. Vam veure el Palau de la Moneda, el mercat central i el passeig Ahumada i voltants. També és on es troben nombroses esglésies i els museus més importants. En el Palau de la Moneda és on el president de la república dirigeix el país. Després de passejar pel centre ens vam dirigir al Cerro de San Cristòbal on hi ha una monumental imatge de la verge Maria i des d'on es veuen unes vistes espectaculars amb els Andes al fons.

Vam dinar, mol bé i mol recomanable per cert, al mercat central, que està ple de restaurants, a "Donde Augusto".
Un amic xilè ens va portar a prendre una copa al vespre a un lloc especial, "La Piojera" és un bar que ni és bonic, ni té bon ambient, de fet és un "garito", però té l'encant de ser un lloc autòcton i amb tradicions xilenes com és el "terremoto" i amb moltíssima gent "terremoteando" (el "terremoto" és una beguda amb alcohol i una bola de gelat, però explosiva).

Vam dormir www.plazadearmashostel.com a l'hostal palza de Armas   just a la plaça d'Armes, cor de la ciutat.

Vam llogar (http://www.rollinghostel.com/PixTB/indexEs.php) un mini bus equipat per poder dormir a la part de dalt com es veu a la foto. Caben unes 8 o 10 persones, nosaltres érem 6 i estàvem sols. Ho vam passar mol bé i va ser tota una experiència. S'ha de dir que el conductor, guia i més coses era mol amable.

El bus ens va portar a visitar la bodega Undurraga, la casa Museu de Pablo Neruda a l'Illa Negra i després a Viña del Mar ciutat annexa a Valparaíso i de la que qualsevol xilè en parla meravelles i els hi encanta  i  on ens vam quedar.

L'Illa Negra de Pablo Neruda

Visitar una de les cases del poeta, a la costa del Pacífic, on va viure amb la seva última mussa i inspiradora  de grans obres literàries, Matilde Urrutia va servir per comprendre millor al poeta. Està plena de col·leccions d'objectes de tot tipus que va anar recopilant durant tota la seva vida: marins, mítiques escultures de ninfes, les campanes d'una església  i d'una imponent vista des de la terrassa. S'observa el mar i les ones trencant contra les roques negres. És un paisatge meravellós i la casa un regal al sentits que val la pena viure'l !!!

A Valparaíso, no deixeu d'agafar l'ascensor "Polanco" al vespre per veure la ciutat iluminada, és l'únic vertical de la ciutat. És una meravella !!!

Recomanem menjar al mercat. Vam fer una volta amb vaixell pel port i vam veure foques, o són lleons merins?.

San Pedro de Atacama
Volem Santiago de Chile - Calama i allà ens esperava una casa estupenda a San Pedro de Atacama. I passejant pels carrers vam agafar varies excursions a: Valle de La Luna a 20 km, Gêiser Tatio, Salar de Atacama a 55 km i a les Lagunas Miscanti y Miñiques.

San Pedro destaca  per ser un poble turistiquíssim al bell mig del desert més sec del món (plou només unes 5h. l'any), però que manté la seva essència d’indret únic. El carrer Caracoles és l’eix vertebrador del poble. Perpendicularment se li van unint carrerons de terra farcits de restaurants, agències de turisme i hostals que et transporten, gairebé a un western nord-americà i com ja ens havien advertit és caríssim !

El primer dia vam aprofitar per situar-nos i buscar tours organitzats (tot és organitzat a San Pedro i millor així perquè les alçades compliquen l’autonomia i la llibertat).

L’endemà ens llevàrem a les quatre del matí per visitar una de les joies del Desert d’Atacama: els Gèisers de El Tatio. San Pedro es troba a 2.440 metres d’alçada i per arribar als guèisers puges fins als 4.300, la qual cosa implica una dosi important d’aigua, paciència i mal de cap. Els Guèisers de El Tatio és el camp geotèrmic més alt del món. Els circuits surten tan aviat perquè entre les 6 i les 7 és quan els guèisers (fumeroles d’aigua i aire) estan en plena efervescencia.

Hem aprofitat per passejar per la ciutat i fer una visita al Valle de la Luna, on vam poder admirar una bonica posta de sol al mig d’aquest desert.

També van anar a "Lagunas Miscanti y Miñiques" on hi ha una reserva Nacional de flamecs i a la "Laguna de Chaka" amb més flamencs.

De Calama vam volar a Punta Arenas i allà vam agafar un autocar de "Buses Fernández" que ens va portar a Puerto Natales i des del propi hostal  Alcazar vam reservar les excursions a: Torres del Paine i Cueva de Mildón i  a Perito Moreno i Calafate perquè no les havíem fet quan vam estar a l'Argentina pensant que l'hivern no era la millor opció, però el resultat va ser espectacular.

Perito Moreno a Argentina

Visitem la glacera "Perito Moreno" declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Tot un espectacle que contemplem des de diferents angles gràcies a unes passarel·les estratègicament situades. I després fem un passeig amb llanxa fins la base de la glacera del Parc Nacional.

És una experiència única!

Parc Nacional de les Torres del Paine declarat Reserva Mondial de la Biosfera per la UNESCO al 1978.

Per arribar-hi vam parar a l’encantador poble de Puerto Natales.

En un llac d'aquest parc vam veure "ESTROMATÒLITS" que són laminacions de roca que contenen grans quantitats de fòssils primitius i són les restes més antigues de l'existència de la vida en el planeta.

Puerto Natales és una ciutat costera de 18.000 habitants des d’on es vehiculen totes les expedicions i viatges cap al Parc, la qual cosa implica que està preparadíssima pel turisme. És l'inici a l’excursió a les Torres del Paine.

Des de Puerto Natales al Parc hi ha 112 km, unes dues hores en autobús. Val a dir que el parc és preciós, molt i molt bonic i que vam trindre molta sort amb el temps, feia sol.  Si el vols visitar més o menys bé, necessites més dies.

De Punta Arenas vam volar a Puerto Montt i d'allà a Puerto Varas on en el mateix hostal "Compass del Sur" vam agafar les excursions a:
Volcà Osorno, Llac Todos los Santos i Petrohue i un altre de tot el dia a l'Illa de Chiloe. També es pot fer la ruta de  "Cruce Andino de los 7 lagos" que nosaltres ja havíem fet des d'Argentina.

Arribem a Chiloé, un lloc autèntic. Chiloé ens ha captivat especialment per la seva autenticidad.
Després de tants dies en zones altament turístiques, arribar a l’illa de Chiloé i, concretament al petit poble d’Ancud, ha sigut tot un descans. En aquesta illa totes les cases són fetes de fusta i pintades de colors diferents, la gent es guanya la vida bàsicament als mercats o amb la pesca, i les tradicions i les històries mitològiques estan molt més aferrades aquí que a la resta de Xile.

També vam anar a Puerto Varas que és molt maco.

Vol de Puerto Montt a Lima.

LIMA

Lima era una parada de camí a Cuzco, però que vam decidir dormir-hi i veure una mica el centre històric que és on teníem "l'hotel España", que per cert el recomanem moltíssim, de fet és una espècie de casa museu, però en molt barat. Les habitacions, això sí amb bany, són més simplones. Les zones comunes estan plenes de escultures i pintures magnífiques.
En el centre hi ha moltíssimes esglésies colonials de diferents estils arquitectònics i altres edificis de valor històric. S'ha d'anar a la "plaza de Armas" i caminar pels voltants: el "Jirón de la Unión" que és un carrer per a vianants on està la església de la "Merced" que és d'estil xorigueresc i molt coneguda pels miracles de la creu del pare Urraca.
A la "plaza de Armas" es troba la catedral de Lima, és espectacular, té moltes obres d'art i tota la plaça és molt maca.

Hostal España, on ens vam allotjar (un lloc curiós i mol barat)

Vol Lima - Cuzco

CUZCO
Cuzco és la capital arqueològica d'Amèrica, és una ciutat molt maca, PRECIOSA !!!. La ciutat i els voltants estan plens d'història, arqueologia, ruïnes, jaciments, museus, esglésies ... i no només això, també és la "prèvia" a les ruïnes inques del  "MACHU PICCHU".

Venen un bitllet turístic per visitar els principals museus i ruïnes de la ciutat.  Cada pedra de Cuzco té història. La ciutat Inca per excel·lència, el centre del món com el seu nom indica (Qosco en llengua quechua significa el "melic del món"), va ser la capital de l'imperi i té algunes de les millors edificacions inques del continent. El que es pot veure actualment és només una part del que va ser. Tot va ser enderrocat, saquejat i els creadors de tot això, arquitectes, ingeniers i matemàtics morts.
Pel mal d’alçada (Cuzco està a uns 3500m d’altura) recomanen descansar el primer dia, i després anar amb calma, beure molta aigua i pujar a poc a poc quan fas alguna caminada. Així que el primer dia a Cuzco ens el vam prendre amb molta calma. I és una bona ciutat per passejar, de fet ens va agradar moltíssim. El simple fet d’anar a última hora de la tarda, a xuclar els darrers rajos de sol a la Plaza de Armas mentre observes les muntanyes que rodegen la ciutat és un petit plaer. O la zona de l'església de San Blas, que ens va encantar. També els mercats.
Actualment, a Cuzco es veuen les esglésies i edificis colonials construïts sobre els ciments de les edificacions precolombines, tan perfectes, que mentre les construïdes pels espanyols es van destruir per terratrèmols, a les construccions inques no se'ls va moure un pedra.

Nosaltres vam estar a l'hostal “Qorichaska” prop de la "plaça d'Armes" que com sempre, és el centre de la ciutat. L'hotel és molt recomanable, és una casa antiga restaurada i bé de preu.

És molt agradable passejar pel carrers de la ciutat i sobretot al vespre quan estan tots els edificis il·luminats.

Des de l'hotel de Cuzco comprem l'excursió al Valle Sagrado

El "Valle Sagrado" dels inques, als Andes peruans, consisteix amb  nombrosos rius que baixen per "quebradas" i petits valls: té nombrosos monuments arqueològics i restes de pobles indígenes edificats en pedra, palaus, temples, fortaleses, santuaris, etc propis de la mística andina.

És l'àrea entre Pisac i Ollantaytambo, al nord est de Cuzco. És fascinant pels seus paisatges i és una visita obligada abans d'anar al Machu Picchu.

Ens deixen a l'estació de Qorichaska per no haver de tornar enrere i  allà agafem el tren a Aguas Calientes (també coneguda com Machu Picchu Pueblo), on dormim al "Hostal Sol de Oro" (bo, bonic i barat), porta d'entrada al Santuari d'on surten els autocars per anar-hi. El recorregut del tren és mol maco i val la pena anar al cantó esquerra, que té més bones vistes, amb el riu al costat.

Aguas Calientes té un cert encant per l’entorn on es situa, tot i que per dins és molt enfocat al turista i bastant més car que la majoria de llocs al Perú.
Així que de bon matí, a les 6h sortia el nostre bus, havíem quedat amb el nostre guia que ja ens havia comprat les entrades i el bitllets del bus a dalt.

MACHU PICCHU

El Machu Picchu (en quetxua: Machu Pikchu, «muntanya vella») és una de les joies arquitectòniques i arqueològiques més importants de l'Imperi Inca al Perú. Està inscrit a la llista del Patrimoni  de la Humanitat per la UNESCO des del 1983 i des de 2007 declarat com una de les Meravelles del Món.
Malgrat el turisme massiu, la ciutat perduda dels inques manté el seu aire de grandesa i misteri.

El guia ens va portar en primer lloc a un pun que fa de mirador, ens hi vam quedar una bona estona per a gaudir de la privilegiada vista que teníem de les ruïnes (és la típica foto que tots recordem del Machu Picchu), també de les muntanyes dels voltants i escoltar les seves explicacions. En el moment d'arribar a les ruïnes estaven embolcallades pels núvols i que a estones ens permetien intuir el lloc, però a mesura que passava l'estona es va anar aclarint fins a tenir una visió perfecta del conjunt, fins i tot amb sol. En aquesta estona vam fer un nombre incomptable de fotos per a intentar atrapar aquell moment màgic. Després vam baixar del mirador per a visitar l'interior de les ruïnes. Com a curiositat esmentar que en el recinte es poden veure unes llames que no són oriündes d'aquí, ja que aquest no és el seu hàbitat habitual, però que van ser portades ja fa uns anys per a gravar un espot de TV i aquí es van quedar, adaptant-se perfectament al lloc. A més fan les delícies dels visitants...

Agafem el tren cap a Cuzco, d'allà amb avió a Lima i de Lima avió a Barcelona.

Ha estat un viatge extraordinari. Una MERAVELLA !!!

Hem vist desert, glaceres, parcs naturals, llacs, poblets i ciutats, fauna autòctona com llames, vicunyes, guanacs, alpaques i fins i tot hem vist "ESTROMATÒLITS"

QUINA EXPERÈNCIA !!!  MAI L'OBLIDAREM.